Retrospektiv fremtidighet degenerasjon i fiksjoner om fremtiden
Av Bodhisattva Chattopadhyay
Desember 2011
Denne artikkelen er ikke publisert i fulltekst på nett.
Av Bodhisattva Chattopadhyay
Desember 2011
Denne artikkelen er ikke publisert i fulltekst på nett.
Det finnes en lang tradisjon for å kartlegge fangers atferd. Da de nye botsfengslene så dagens lys i Europa og USA på begynnelsen av 1800-tallet, ble det et viktig anliggende å journalføre det som skjedde i anstalten.
Bokmelding av
Fangenes friheter: Makt og motstand i et norsk fengsel
Halvor Tjønns Muhammed – slik samtiden så ham (Dreyer 2011) er et interessant forsøk på å presentere en meget viktig kilde til islams tidligste historie for norske lesere. Boken klarer til en viss grad å formidle en oppriktig interesse for de fabuløse fortellinger og historiske fragmenter som utgjør sagaen om profeten Muhammeds liv og levnet. Men forfatterens bevingede beveggrunner («forstå dagens terrorister») og påtrengende polemikk, samt den naive tilnærmingen til tekster og historie som gjennomsyrer boken, kaster en mørk skygge over kildematerialet og ødelegger det som ellers kunne ha blitt en viktig bokutgivelse
Bokmelding av
Muhammed – slik samtiden så ham