
Bokmelding av
Fra fellesskole til konkurranseskole. Markedsretting – sentrale virkemidler og lokale erfaringer
Bokmelding av
Fra fellesskole til konkurranseskole. Markedsretting – sentrale virkemidler og lokale erfaringer
Ønsker vi oss et klassesamfunn der barn plasseres på skolen for å konkurrere om de privilegier høy utdanning gir tilgang til?
Bokmelding av
The Aristocracy of Talent: How Meritocracy made the Modern World
En utmerket bok som analyserer hva ideen om meritokratiet gjør med solidariteten i samfunnet.
Bokmelding av
The Tyranny of Merit. What’s Become of the Common Good?
Forfatteren er ikke imot straff, men argumenterer godt og overbevisende for å avskaffe fengslet slik det praktiseres i dag.
Bokmelding av
Weggesperrt. Warum Gefängnisse niemandem nützen
Forfatterne stiller flere viktige og grunnleggende spørsmål. Men ambisjonen om å å utforske reformene "med et kritisk og vurderende forskerblikk" blir ikke innfridd.
Bokmelding av
De uferdige utdanningsreformer og Fagfornyelsen (LK20) – om det som var, det som er, og det som ennå ikke er til
En ambisiøs bok som fornyer norsk filmhistorie.
Bokmelding av
Vibeke Løkkeberg: En kunstnerbiografi
Her er det mye mat for tanken, men forfatteren sier lite om hva som bør endres. Og oversettelsen har store mangler.
Bokmelding av
Undervisningens gjenoppdagelse
En utmerket bok om konkurransen mellom skoler i Oslo. Men forfatteren kunne gått lenger i å utvikle alternativer til dagens praksis.
Bokmelding av
Skolevalget. Om skoler som konkurrerer og elever som velges bort
137 år etter at Arbeiderpartiet ble stiftet, er partiets forhold til våpnene ikke til å kjenne igjen.
Bokmelding av
Arbeiderpartiet og våpnene Fra det brukne gevær til USAs atomparaply
Er dette representativt for kunnskapsnivå og virkelighetsoppfatning blant steinerskolelærere?
Bokmelding av
Antroposofi for skeptikere
Vi er nokså langt fra den sterke rangeringen av utdanningsinstitusjoner som i USA, men det meritokratiske systemet deBoer tematiserer er like fullt høyst gjenkjennelig også i Norge.
Bokmelding av
The Cult of Smart. How our Broken Education System Perpetuates Social Injustice
Etter 250 år har vi endelig fått en oppklarende og kompliserende fremstilling av trykkefrihetstiden i Danmark-Norge 1770-1773.
Bokmelding av
konfækt Tre vilde år med trykkefrihed 1770–73
Ole Jacob Madsens problematisering av faget livsmestring inviterer til å tenke nytt om skolen. Det gjør Livsmestring i skolen til en usedvanlig viktig bok.
Bokmelding av
Livsmestring på timeplanen. Rett medisin for elevene?
Er barnehagens institusjonsliv det beste for alle barn?
Bokmelding av
Når evidens møter praksis. En studie av programbasert arbeid med sosial kompetanse i barnehagen
For alle som ikke er kjent med historiens rolle i russisk ideologi, vil denne boken fungere som en fascinerende introduksjon.
Bokmelding av
Fragmenter av fortid. Historiens rolle i russisk samtidslitteratur
Bokmelding av
Die Anthroposophie: Rudolf Steiners Ideen zwischen Esoterik, Weleda, Demeter und Waldorfpädagogik
Eit spennande innblikk i ein skrifttradisjon få har høyrt om og endå færre veit noko særleg om.
Bokmelding av
Burn it down! Feminist Manifestos for the Revolution
Trass manglar er Komme til orde ein inspirerande og verdifull studie av det politiske rommet.
Bokmelding av
Komme til orde: politisk kommunikasjon 1814–1913
Å lese historie er en modig bok som tar sikte på å intervenere i historieteoretiske diskusjoner.
Bokmelding av
Å lese historie
Hvordan er det mulig å skrive nær 500 tettskrevne sider om John Holt?
Bokmelding av
Farvel til skolen. John Holt og skolekritikken på 1960- og 70-tallet
Arne Nikolaisen Jordet har skrevet en strålende bok om pedagogikk. Dessverre understøtter han et system som undergraver pedagogikken han selv plederer for.
Bokmelding av
Anerkjennelsen i skolen. En forutsetning for læring
Noe å tygge på for den som er opptatt av den pasifistiske tenkningens ulike fasetter.
Bokmelding av
Pacifism’s Appeal. Ethos, History, Politics
En bok som viser humanioras samfunnsnyttige potensial.
Bokmelding av
Alt som lever, må dø. Døden som tverrfaglig kunnskapsfelt
Er skolen som system i stand til å ta vare på alle barns liv?
Bokmelding av
Skolen eller livet. En naturgitt motsetning?