Punk som radikalisme
Fra radikal individualisme til kollektivistisk venstreradikalisme
Av Trygve Mathiesen
Desember 2012
Denne artikkelen er ikke publisert i fulltekst på nett.
![Sigurd Fandango Radikalisme](https://arr.imgix.net/assets/images/covers/2012-03-04-Radikalisme.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&domain=arr.imgix.net&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=654&ixlib=php-3.3.1&w=550 550w, https://arr.imgix.net/assets/images/covers/2012-03-04-Radikalisme.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&domain=arr.imgix.net&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=1309&ixlib=php-3.3.1&w=1100 1100w, https://arr.imgix.net/assets/images/covers/2012-03-04-Radikalisme.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&domain=arr.imgix.net&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=452&ixlib=php-3.3.1&w=380 380w, https://arr.imgix.net/assets/images/covers/2012-03-04-Radikalisme.png?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&domain=arr.imgix.net&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=904&ixlib=php-3.3.1&w=760 760w)
Av Trygve Mathiesen
Desember 2012
Denne artikkelen er ikke publisert i fulltekst på nett.
I antikkens og middelalderens naturfilosofi ble morsmelk forstått som transformert blod. På 600-tallet forklarer Isidore av Sevilla denne biologiske forbindelsen på følgende måte: Etter fødselen flyter alt blod som ennå ikke har blitt brukt til å nære skjødet, gjennom naturlig passasje til brystene, den hvitner i kraft av deres dyd og får kvalitet av melk. Selv om en slik forståelse av det naturlig nære forholdet mellom blod og melk for lengst er forlatt, er disse livsviktige kroppsvæskene fremdeles tett forbundet med hverandre, spesielt gjennom parallelle forestillinger om hvordan de spesifikt kvinnelige variantene, altså morsmelk og menstruasjonsblod, virker i verden, på ulike steder og til ulike tider. Dette kommer tydelig til uttrykk i en antologi som allerede i tittelens sammenstillinger antyder en vedvarende forbindelse mellom de to kroppsvæskene den tematiserer: Rødt og hvitt. Om blod og melk i fortid og samtid.
Bokmelding av
Rødt og hvitt: Om blod og melk i fortid og samtid
Daniel Jonah Goldhagen gjorde furore da han i sin berømte doktorgradsavhandling fra 1996, Hitler’s willing executioners, hevdet at tyskernes drap på seks millioner jøder, gjennom skyting, gassing eller utsulting, ikke skyldtes sosiologiske faktorer, som gruppepress, lydighet overfor autoriteter, avstand til ofrene, karrierejag eller pulveriseringen av ansvar i et komplisert byråkrati, men en intens og inngrodd antisemittisme. Tyskerne utryddet og torturerte ikke jøder motvillig – som om de egentlig hadde villet la jødene leve og behandle dem pent. Naturligvis spilte press utenfra i enkelte sammenhenger en viss rolle. Men det kan på ingen måte forklare folkemordet, hevdet han. Drivkraften til å drepe kom innenfra. Tyskere flest så helst at jødene ble utryddet, og de som faktisk drepte dem, hadde det samme ønsket. De som drepte jødene ville drepe og pine dem, de fulgte her bare folkeviljen.
Bokmelding av
Soldater: Beretninger om krig, drap og død