Espen Schaanning
Artikler
Oslo-skolen i praksis
Det trengs forskning omkring det markedsliberalistiske utdanningsregimet. Kanskje er kaudervelsk teoritale den pris man må betale for å bli lyttet til av ansvarlige myndigheter.
Bokmelding av
Fra fellesskole til konkurranseskole. Markedsretting – sentrale virkemidler og lokale erfaringer
Meritokratiets historiske betydning
Ønsker vi oss et klassesamfunn der barn plasseres på skolen for å konkurrere om de privilegier høy utdanning gir tilgang til?
Bokmelding av
The Aristocracy of Talent. How Meritocracy made the Modern World
Meritokrati og verdighet
En utmerket bok som analyserer hva ideen om meritokratiet gjør med solidariteten i samfunnet.
Bokmelding av
The Tyranny of Merit. What’s Become of the Common Good?
Fengslets fallitt
Forfatteren er ikke imot straff, men argumenterer godt og overbevisende for å avskaffe fengslet slik det praktiseres i dag.
Bokmelding av
Weggesperrt. Warum Gefängnisse niemandem nützen
På det gamle systemets premisser
Forfatterne stiller flere viktige og grunnleggende spørsmål. Men ambisjonen om å å utforske reformene "med et kritisk og vurderende forskerblikk" blir ikke innfridd.
Bokmelding av
De uferdige utdanningsreformer og Fagfornyelsen (LK20). Om det som var, det som er, og det som ennå ikke er til
Læreren som eksistensvekker
Her er det mye mat for tanken, men forfatteren sier lite om hva som bør endres. Og oversettelsen har store mangler.
Bokmelding av
Undervisningens gjenoppdagelse
Den konkurransedrevne skolen
En utmerket bok om konkurransen mellom skoler i Oslo. Men forfatteren kunne gått lenger i å utvikle alternativer til dagens praksis.
Bokmelding av
Skolevalget. Om skoler som konkurrerer og elever som velges bort
Den vanskelige volden
137 år etter at Arbeiderpartiet ble stiftet, er partiets forhold til våpnene ikke til å kjenne igjen.
Bokmelding av
Arbeiderpartiet og våpnene Fra det brukne gevær til USAs atomparaply
Livsmestringspress
Ole Jacob Madsens problematisering av faget livsmestring inviterer til å tenke nytt om skolen. Det gjør Livsmestring i skolen til en usedvanlig viktig bok.
Bokmelding av
Livsmestring på timeplanen. Rett medisin for elevene?
Den instrumentelle fornuftens inntog i barnehagen
Er barnehagens institusjonsliv det beste for alle barn?
Bokmelding av
Når evidens møter praksis. En studie av programbasert arbeid med sosial kompetanse i barnehagen
Pedagogikkens begrensninger
Arne Nikolaisen Jordet har skrevet en strålende bok om pedagogikk. Dessverre understøtter han et system som undergraver pedagogikken han selv plederer for.
Bokmelding av
Anerkjennelsen i skolen. En forutsetning for læring
Pasifistisk tenkning
Noe å tygge på for den som er opptatt av den pasifistiske tenkningens ulike fasetter.
Bokmelding av
Pacifism’s Appeal. Ethos, History, Politics
Skoleerfaringer
Er skolen som system i stand til å ta vare på alle barns liv?
Bokmelding av
Skolen eller livet. En naturgitt motsetning?
Skoleløse liv
Mange unge som «mislykkes» på skolen, blomstrer når tvangen er borte.
Bokmelding av
Learning is Natural, School is Optional. The North Star approach to offering teens a head start on life
Ekskluderende individualisme
Framfor å problematisere skolesystemet, fastholder man en utdanningspolitikk som er basert på en ekskluderende individualisme.
Bokmelding av
Meld. St. 6 (2019–2020). Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO
Foucault-filologi
En fersk utgivelse viser hvor opptatt Foucault var av biologi.
Bokmelding av
La sexualité suivi de Le discours de la sexualité
Hamsterhjulet
I noen land er skolen preget av et enormt prestasjonsjag, der det forlanges at barna fra morgen til kveld gjennom hele oppveksten skal arbeide med skolefag slik at de kan komme seg opp og fram. Man kaller det gjerne et hamsterhjul. Vi er ikke der. Ikke ennå. Selv om det er i den retning vi stevner.
Bokmelding av
NOU 2019:3 Nye sjanser – bedre læring Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp
Oppdragende natur
I Sverige og Norge har friluftsliv spilt en mye mer avgjørende rolle i oppdragelsen enn i mange andre land.
Bokmelding av
Naturliga medborgare Friluftsliv och medborgarfostran i scoutrörelsen och Unga Örnar 1925–1960
Prestasjonspressets pris
Den nyliberale utdanningsideologien i Osloskolen tilsidesetter de fleste målene i skolens formålsparagraf, viser Simon Malkenes.
Bokmelding av
Det store skoleeksperimentet – makt, barn og forretningshemmeligheter i «verdens beste skole»
Bokmelding av
Inkluderende fellesskap for barn og unge. Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
Virkelighetens fengsel
Vi får kanskje den ungdommen vi fortjener.
Bokmelding av
Klassen. Fortellinger fra et skoleår
Forsøket som løp ut i sanden
Det kan virke helt utrolig at Forsøksgymnaset i Oslo klarte å holde det gående helt fram til 2003.
Bokmelding av
Da tenåringene tok makta. Trettisju års opprør i fristaten Forsøksgym
Heldagsskolens pris
Audun Lysbakken og Tarjei Helland går i bresjen for heldagsskolen – uten tanke på dem som ikke lykkes i skolesystemet.
Bokmelding av
Framtidsskolen. En mer praktisk, variert og litt lengre skoledag
Skolen og humaniora
Da jeg gikk på skolen, kunne jeg ikke fordra historiefaget, framfor alt når det dreide seg om det som het «åndsliv».
Bokmelding av
Kraften i allmenn dannelse. Skolen som formidler av humaniora. Bidrag til en historisk lesning
Bokmelding av
Landssvikoppgjørets hemmelige historie. Brukte norske myndigheter krigsforbrytere og nazi-metoder ved landssvikoppgjøret?
Bokmelding av
Flogging others: Corporal Punishment and Cultural Identity from Antiquity to the present
Bokmelding av
The New Math: A Political History, All Positive Action Starts with Criticism:
Hans Freudenthal and the Didactics of Mathematics
Bokmelding av
Gesellschaftliche Funktionen des Mathematikunterrichts. Ein soziologischer Beitrag zum kritischen Verständnis mathematischer Bildung
Bokmelding av
NOU 2014: 10. Skyldevne, sakkyndighet og samfunnsvern
Bokmelding av
Straff, lov historie: Historiske perspektiver på straffeloven av 1902
Bokmelding av
Den fromme bøddelen: Liv og død, ære og skam på det turbulente 1500-tallet
Bokmelding av
La société punitive: Cours au Collège de France, 1972–1973
Bokmelding av
Justismordets retorikk. Stemoren, Tengs, Treholt, Torgersen, Liland og Moen
Bokmelding av
Hvem er villest i landet her?
Råskap mot dyr og natur i antropocen, menneskets tidsalder
Bokmelding av
The Holocaust, Fascism and Memory. Essays in the History of Ideas
Bokmelding av
Menneskelig, altfor menneskelig. En bok for frie ånder, bind 1 og 2
Bokmelding av
The Pursuit of the Nazi Mind: Hitler, Hess, and the Analysts
Soldatenes verden
Daniel Jonah Goldhagen gjorde furore da han i sin berømte doktorgradsavhandling fra 1996, Hitler’s willing executioners, hevdet at tyskernes drap på seks millioner jøder, gjennom skyting, gassing eller utsulting, ikke skyldtes sosiologiske faktorer, som gruppepress, lydighet overfor autoriteter, avstand til ofrene, karrierejag eller pulveriseringen av ansvar i et komplisert byråkrati, men en intens og inngrodd antisemittisme. Tyskerne utryddet og torturerte ikke jøder motvillig – som om de egentlig hadde villet la jødene leve og behandle dem pent. Naturligvis spilte press utenfra i enkelte sammenhenger en viss rolle. Men det kan på ingen måte forklare folkemordet, hevdet han. Drivkraften til å drepe kom innenfra. Tyskere flest så helst at jødene ble utryddet, og de som faktisk drepte dem, hadde det samme ønsket. De som drepte jødene ville drepe og pine dem, de fulgte her bare folkeviljen.
Bokmelding av
Soldater: Beretninger om krig, drap og død
Psykiatrisk maktmisbruk
Høsten 1992 var det TV-aksjon til inntekt for psykiatrien, og i den forbindelse lagde et TV-team en serie på 3–4 programmer om norsk psykiatri. Jeg medvirket selv i ett av dem og fortalte litt om psykiatriens historie og hvilken samfunnsmessige rolle psykiatrien har spilt og spiller. Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg sa, men psykiatrien ble nok i min framstilling ikke satt i noe særlig heldig lys. Programmene skulle sendes på NRK forut for TV-aksjonen, var annonsert i Programbladet og alt var i den skjønneste orden. Men tidlig en morgen noen dager før første program skulle sendes, ble filmprodusenten oppringt av en toneangivende psykiater, som fortalte at han ikke kunne akseptere mine uttalelser og at han derfor hadde fått hele programserien stanset. Hvordan han klarte det vet jeg ikke, men denne psykiateren var drivkraften bak Rådet for psykisk helse, som stod bak TV-aksjonen, så han må vel ha fått tak i programmene. Men jeg må innrømme at jeg ble skremt. Ikke av at visse psykiatere ofte kan være immune overfor kritiske perspektiver på egen profesjon – det visste jeg fra før – men av at psykiaterne til tider har så stor makt og besitter så stor autoritet at andre maktinstanser lar seg belære av dem. Trolig lot NRK seg overbevise av psykiateren om at programmene ikke var av høy nok «faglig kvalitet».
Bokmelding av
Skolerett: Historien om Arnold Juklerød, En kamp for andres beste: Om varsleren og menneskerettsforkjemperen Arnold Juklerød